Hoe organiseer je een evenement dat niemand wil missen?

Erik Peekel is een man met een missie: mensen inspireren en activeren, of het nu om een hackathon gaat of om een groot nationaal congres. Hij is dagvoorzitter en oprichter van Aaaaha! Bureau voor Live Communicatie. In gesprek met organisator Maurits Ouweneel van Bureau van Oranje, vertelt Erik over zijn loopbaan en deelt hij inzichten over wat een goed evenement onvergetelijk maakt.

Erik’s weg naar het dagvoorzitterschap begon al op het kinderfeestje van zijn broertje. Toen hij acht jaar oud was, organiseerde Erik een poppenkastvoorstelling en een goochelshow. “Na dat feestje werd ik meteen teruggevraagd,” lacht hij. Van kinderfeestjes rolde hij in grotere evenementen, totdat een vader tijdens een feest hem vroeg of hij zijn talent wilde inzetten voor een bedrijfsafdelingsdag. Die kans greep hij met beide handen aan.

Erik was toen eerstejaars student bedrijfskunde, hij vertaalde de bedrijfsdoelstellingen naar een act die informatief was, maar vooral actief en leuk. Dat bleek een gouden combinatie. Zijn eerste act als jonge professor, waarbij hij bedrijfsdoelen inzichtelijk maakte op een humoristische manier, deed hij honderden keren. Maar daar bleef het niet bij—Erik ontwikkelde zich al snel tot dagvoorzitter voor congressen.

null

Het Geheim van een Goede Dagvoorzitter
Wat is nou het geheim van een goede dagvoorzitter? Voor Erik draait het om dienstbaarheid. “Een goede dagvoorzitter neemt geen ego mee op het podium, maar kijkt vooral: hoe kan ik ervoor zorgen dat mensen anders vertrekken dan hoe ze binnenkwamen?” Dat betekent volgens hem niet alleen goede vragen stellen en sprekers introduceren, maar ook de deelnemers activeren. Door mensen even stil te laten staan bij hun eigen praktijk en ze de kans te geven nieuwe inzichten meteen toe te passen, maak je een programma veel krachtiger.

Erik houdt ervan om tijdens evenementen kleine groepjes te laten vormen, waarin deelnemers bespreken wat ze net hebben geleerd en hoe ze dat gaan toepassen in hun dagelijkse werk. Dit soort interactieve werkvormen zijn een vast onderdeel geworden van zijn aanpak.

De Kracht van de Superbrainstorm

Een van de werkvormen die Erik het meest toepast, is de Superbrainstorm, in eerste instantie bedacht voor Rijkswaterstaat. Het idee is simpel: breng mensen bij elkaar en laat ze brainstormen over de uitdagingen waar ze mee te maken hebben. “Het is eigenlijk gek dat op veel vakinhoudelijke bijeenkomsten vooral veel gezonden wordt, terwijl er zoveel expertise en ervaring in de zaal zit,” zegt Erik.

De Superbrainstorm groeide uit tot een product dat Erik ook bij andere organisaties wist in te zetten. En het werkt: “Je merkt dat als mensen samenkomen om écht van elkaar te leren, de energie in de zaal meteen verandert. Er ontstaat verbinding tussen de deelnemers, iedereen heeft er plezier in om uit te wisselen met elkaar.” vertelt hij enthousiast.

Van Spreker naar Auteur

Erik heeft inmiddels veel kennis vergaard over hoe je een goed evenement organiseert, en dat wilde hij graag delen. Zijn boek ‘Het evenement dat niemand wil missen’ biedt tips en handvatten voor programmamakers en organisatoren. “Het schrijven van dat boek was een logisch vervolg op de vele brainstormsessies die ik organiseerde,” zegt Erik. “Mensen zeiden steeds: waarom bundel je al die goede ideeën niet in een boek? En zo ontstond het.”

Het boek wordt inmiddels gebruikt in opleidingen en biedt waardevolle inzichten voor iedereen die met evenementen bezig is. Volgens Erik is het belangrijkste om een programma niet te vol te stoppen en altijd te zorgen voor een balans tussen informeren, inspireren en activeren. “Die laatste stap, activeren, wordt vaak overgeslagen,” legt hij uit. “Maar als je mensen niet ter plekke laat nadenken over hoe ze het geleerde kunnen toepassen, dan is de kans groot dat ze het de volgende dag alweer vergeten zijn.”

De Verandering door Corona: Meer Focus op Online

Corona heeft de evenementenwereld flink door elkaar geschud, en dat heeft Erik’s werk niet onberoerd gelaten. Hij maakte de overstap naar online evenementen en ontdekte daarbij nieuwe manieren om mensen te boeien. “Online kijkers moet je snel bedienen,” zegt hij. “Het programma moet kort, gevarieerd en to the point zijn.” Deze lessen neemt hij nu ook mee in zijn fysieke evenementen: “Waarom zou je mensen een hele dag laten zitten, als het ook in een halve dag kan?”

Een vorm die Erik in coronatijd ontdekte en waar hij nu niet meer zonder kan, is de talkshow. “Ik ben nu veel vaker verhalen aan het bundelen in een talkshow-setting,” vertelt hij. “Het is een geweldige manier om dynamiek te creëren en verschillende sprekers met elkaar in gesprek te laten gaan.” Door meerdere sprekers aan tafel te zetten en het publiek erbij te betrekken, slaagt hij erin om van een zakelijke bijeenkomst iets interactiefs en levendigs te maken.

Het hele gesprek beluister je in de podcast Sprekersgilde, klik hier

Beschikbaarheid Erik Peekel


Een moment geduld aub.

Erik schreef een boek vol praktische tips
‘Het evenement dat niemand wil missen – Hoe organiseer je dat?’

Bekijk de inhoudsopgaveBestel het boek

Contact


Een moment geduld aub.
Check beschikbaarheidNeem contact op